Rus Tamirci Çırağı üzerine düşünceler

Gönderen Dert Ortağı 24 Haziran 2009
Bizim sitede gordum o klibi.
Ilgimi cekti basligi. Cekmeyecek gibi degil ki:
"Rus ve Turk kizi arasindaki fark"...
Hemen acip izledim.
Beklemedigim bir sey oldu.
Onume genclik yillarimin notalari dokuldu.
Yani o sarki... Cem Karaca... O yillarimiz...


http://img208.imageshack.us/img208/1867/rustamirci.jpg
Bizim o yillarimiz...
Cinselligi kesfedip de yasayamadigimiz, her seyi oldugu gibi onu da devrimci bir kilifa sokup yorumlamaya calistigimiz donemler...
Orta okul ve lise yillari...
Once “Karaoglan” posteri asiliydi odamda. Sonra devrimci afisler...
Ve Cem Karaca’nin o sarkisi tam yedi hafta liste basi kalmisti. Radyoda. Televizyonumuz yoktu o zaman.
O sarkinin adi Tamirci Ciragi idi.
Yasi tutanlar bilir:


gonlume bir ates dustu yanar ha yanar yanar
umit gonlumun ekmegi umar ha umar umar

elleri ak yumuk yumuk, ojeli tirnaklari
nerelere gizlesin su avucum nasirlari

otomobili tamire geldi dun bizim tamirhaneye
gorur gormez vurularak basladim ben sevmeye

ayaginda uzun etek dalga dalga saclari
ustam seslendi uzaktan oglum al takimlari

bir romanda okumustum buna benzer bir seyi
cildi parlak kagit kapli, pahali bir kitapti

ne olmus nasil olmussa asik olmustu genc kiz
yine boyle bir durumda tamirci ciragina

ustama dedim ki bugun giymeyim tulumlari
arkasi kuslu aynamda taradim saclarimi

gelecekti bugun geri arabayi almaya
o romandaki hayali belki gercek yapmaya

durdu zaman durdu dunya girdi iceri kapidan
oylece bakakaldim gozumu ayirmadan

arabanin kapisini actim, actim girsin iceri
kalkti hilal kaslari sordu kim bu serseri

cekti gitti arabayla egzozuna boguldum
gozumde tomurcuk yaslar agir agir dogruldum

ustam geldi sirtima vurdu unut dedi romanlari
iscisin sen isci kal giy dedi tulumlari”

Beklemedigim bir anda bu klip beni cok etkiledi.
Duygulandim.
Icimden bir seyler yazmak geldi.
Haberi siteye ekleyen arkadastan izin alip bir sureligine kapattim.
Klibi birkac kez daha izledim. Duygularimi yatistirdim. Normale dondum.
Klibe baktim.
Habere yani.
Klibin “haber degeri”ne...

Diyorlar ki:
“Cem Karaca'nin sarkisi esiligiyle Rus Tamirci Ciragi ve zengin Rus guzeli arasinda gecen iliskiyi anlatan video izlenme rekorlari kiriyor.”
Icimden tekrarladim:
“Rus Tamirci Ciragi”...
Moskova’da arabami tamir ettirdigim yerlerde duydugum yagli-kirli kufurler aklima geldi.
Ama kovdum o dusunceleri hemen.
Cunku burada bir ask hikayesi vardi.
Tamirci ciraginin aski.

"bir romanda okumustum buna benzer bir seyi
cildi parlak kagit kapli, pahali bir kitapti

ne olmus nasil olmussa asik olmustu genc kiz
yine boyle bir durumda tamirci ciragina”



Hayir, aslinda Cem Karaca yoktu burada.
Bir Rus klibiydi bu.
Sarkiyi soyleyen grubun adi Zveri (Canavarlar diye mi cevirsek?..).
Ve sarkinin adi “Do skoroy vstreci” (“En kisa zamanda gorusmek uzere”).

www.youtube.com/watch?v=XFURc_YkJjk
O. Henry takma adiyla unlenen Amerikali yazar William Sydney Porter’in “Otomobil henuz bekliyorken” adli oykusunden esinlenerek yapilmis bir Rus klibi bu.
Yani klibin orijinali...

Ama her kim yaptiysa bir seyler yapmis...
Ve Rus klibi, Cem Karaca’nin Tamirci Ciragi esliginde bambaska yerlere uzanmis...

www.izlesene.com/video/muzik-izlenme-rekoru-kiran-rus-tamirci-ciragi/966956
adresinde ve klibi kullanan diger bazi sitelerde "Rus ve Turk kizi arasindaki fark" konusunda pek bir veciz sozler yazilmis.
Savruk ve ozensiz tepkilerin arasina “sokaktaki adam”in ilginc gozlemleri ve yalin felsefesi sinmis.

Benim de bir gorusum var elbette bu konuda.
Ama simdi buna girecek mecalim yok.

Rus klibi, Cem Karaca sozleri, O. Henry oykusu...
Butun bunlar duygularimi karmakarisik etti.

Isteyen istedigini yazsin.
Ister klip, ister acikli oyku, ister Rus tamircileri, ister Turk kizlari, ister gercek ask uzerine...

Beni 70’lerin ortasinda birakin bugun.
Ve yasi tutanlar icin “devrimci bir ask hikayesi”nin derinliklerinde...

"cekti gitti arabayla egzozuna boguldum
gozumde tomurcuk yaslar agir agir dogruldum

ustam geldi sirtima vurdu unut dedi romanlari
iscisin sen isci kal giy dedi tulumlari”

Hakan Aksay
Kaynak:
http://www.rusya.ru/tur/index/news?id=11313
Teşekkürler Hakan Aksay :)
sayac Kez Okundu
DertOrtagimblogspot.com

0 Yorum

Yorum Gönder

Yeni Düşenler

Abonelik:

E-Posta Adresini Gir: